söndag 24 april 2011

Varför har jag en blogg? Och varför är den anonym?

Ja det kan man sannerligen fråga sig. Jag har alltid använt mig av skrivandet som en känsloventil för att undvika total explosion. Ofta skriver jag melodramatiskt vid dessa tillfällen av tryckutjämning. Texterna dryper inte helt sällan av bitterhet. Men det har alltid varit bara för mig, dolda dokument på datorn med mina egna alldeles privata tankar. Så vad har då förändrats?

Jo jag tror svaret är så enkelt att det plötsligt dök upp någon som förstod vad jag sa utan att jag behövde förklara en extra runda. Som förstod ironin och allvaret men även de kluvna känslorna som låg bakom. Och som tyckte om det jag skrev, oavsett om det var bittert eller inte.

Det är smickrande och kittlande att en person man tycker om läser ens tankar. Det är också lite riskabelt. Censurerar jag mig till exempel? Förställer jag mig för att texterna ska motsvara den bild av mig som jag vill upprätthålla? Det enkla svaret på dessa två frågor är: Nej. Jag bestämde mig för att se bloggen som just ett ställe för mina tankar. Endast en person vet vem jag egentligen är, men han vet också att jag inte skriver riktat till någon, utan för mig själv, fast online. Fast jag är lite inkonsekvent där, det får medges. Ibland skriver jag riktat. Det kan inte hjälpas, det blir till ett forum också. Men som huvudregel skriver jag inte till någon, även om jag tycker oerhört mycket om att någon läser det jag skriver.

Jag har insett en hel del om mig själv de sista månaderna. Till exempel hur viktigt det är för mig med bekräftelse. Men också hur viktigt det är för mig att andra tar del av mina tankar och tycker att de är kloka. Samtidigt är jag oerhört rädd att bli kritiserad och avslöjad. Därav den offentliga platsen men den valda anonymiteten. Skapandet av mitt alter ego Melo, som är mitt skrivande jag, har givit mig utrymme och frihet. Dessutom gör det att jag kan vara just ocensurerad.

Slutligen är det här min övningsplats. Jag har precis börjat måla med ord igen. Jag har precis insett hur mycket det betyder för mig och hur mycket jag älskar att skriva. Att ha ett skrivblock online ger mig den knuff jag behöver för att fortsätta skriva något nästan varje dag. Och jag tror att det i slutändan kommer att göra mig till en bättre Melo.

/SkrivarMelo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar